fbpx

История на първата футболна тениска със спонсор!

УЕФА излезна с официално изказване! Готвим се за пълни трибуни на ЕВРО2021!
28.01.2021
Вижте всички
Кондор Спорт

След няколко месеца ще бъде 48 – годишнината от първата спонсорска тениска!

 Дебютът на първата спонсорирана футболна фланелка.

Първоизточника на тази “революция” се казва Айнтрахт Брауншвайг , германски отбор от едноименния град в Долна Саксония, който преди точно четиридесет години в Бундеслигата стана първият футболен отбор, който излезе на терена с търговска марка на гърдите, тази на алкохола Ягермайстер.

Кондор Спорт

Но нека започнем отначало: как се е случило това? Трябва да започнем отдалеч, като си спомним как от самото си начало футболът се е превърнал в национален спорт в повечето европейски страни, благодарение на адреналина, който всички фенове изпитват и начина по който споделят заедно моментите си. Поради това беило естествено компаниите скоро да осъзнаят каква силна среда представлява този спорт, идеален за възможността да предават и рекламират своите продукти .

Въпреки това, компаниите се сблъсквали в продължение на десетилетия със забраните, наложени от националните футболни федерации, които не изглеждали благоприятно настроени към възможността за пристигането на спонсори в света на футбола: към онзи момент, в действителност, идеята за така наречената ” чистота ” на конкуренцията, се смятало че трябва да бъде защитен на всяка цена от всякакви търговски намерения . Това щяло да се предотврати стова, което се случвало по същото време в други спортове, като колоездене и баскетбол , които отдавна отворили своите граници за спонсорство.

В продължение на няколко години единствената възможност за големите марки да получат видимост във футбола е била ограничена до надписи на стадиони и традиционна реклама в медиите.

В този контекст, в началото на десетилетието, Айнтрахт Брауншвайг е малък второкласен отбор в Бундеслигата, това, което ние наричаме „провинциален“: единственият му подвиг , изненадващата национална титла от сезона 1966-1967 , принадлежала към миналото, докато към онова време клубът, основан през 1895 г., е бил в криза, както на спортно, така и на финансово ниво: в допълнение към липсата на резултати, клубът е бил замесен в скандал, свързан с плащането на черно на някои от играчите докато модернизацията на стадиона е била причина за изпразването на касата на клуба.

През 1971 г. Ернст Фрике станал президентна клуба , като веднага потърсил начини за възстановяване на финансовото състояни; в същото време Гюнтер Маст , собственик на ликьорската компания Mast-Jägermeister, също търсил нови начини за реклама на своите продукти.

Кондор Спорт

Срещата между тези два свята довел до принципно споразумение между страните още през лятото на 1972 г., според което базираната във Волфенбютел компания се задължава да плати сумата от 100 000 марки на Брауншвайг, срещу излагането на нейното лого върху екипите. По същото време започват контакти с Deutscher Fußball-Bund (Футболната асоциация на тогавашната Западна Германия), за да се тества почвата и да се оцени осъществимостта на идеята.

Очевидно обаче имало непреодолимо препятствие: как да вмъкнат логото на елените върху жълто-сините ризи на клуба, тъй като DFB позволила да се показват само логата на различните клубове върху униформите?

Решение било толкова просто, колкото и брилянтно: на 8 януари 1973 г. събранието на акционерите на Айнтрахт Брауншвайг гласува с мнозинство за промяна на корпоративната емблема на клуба , която по този начин стана напълно идентична с марката Jägermeister; като единствената разлика към него били добавени само инициалите на отбора „EB“

Със 145 гласа „за“ и само 7 „против“ историческият герб на саксонския отбор – неистов червен лъв, извлечен от хералдиката на града – по този начин отстъпила място на символа на компанията, елена Hubertus на Wolfenbüttel.

Кондор Спорт

След различни отлагания, целящи да тестват ситуацията, дебютът на новите спонсорирани фланелки бил определен за 24 март 1973 г. , по повод шампионатния мач срещу Шалке 04. Въпреки направения  трик , няколко минути преди началото на мача, все още има риск мача да се отложи …

… Важен детайл всъщност е бил пропуснат: DFB разрешила  логото да бъде изложено върху тениските, но ограничила размера им до максимален диаметър 14 cm ; вместо това елените на фланелките от Брауншвайг били 18 см , измерени лично със сантиметър от прецизния рефер на мача, който в съответствие с регламентите – и вероятно под натиска на федералните лидери – следователно обмислял възможността да прекрати мача.

В крайна сметка здравият разум надделял, и мача завършил наравно така била написанаа важна страница в историята на футбола: първата спонсорска тениска във футболен мач .

 

Кондор Спорт

Както е лесно да си представим, появата на това спонсорство предизвикало доста различни чувства по онова време и критиците веднага търсили скандала ; смятали, че вместо да спечели футбола единствения спечелил от това бил Jagermeister,които били много щастливи от внезапната свръх публичност с която акциите на компанията скочили до небесата. Феновете били разделени: от една страна имало хора, които смятали, че този тип търговски операции вече са неизбежни , от друга страна имало такива, които абсолютно не искали да видят своите любимци трансформирани в „билбордове“.

 

DFB първоначално се опитало да възрази, но в лига, където играчите все още били под статута на полуаматьори, перспективата за разпространението на невъзможноста за плащане скоро довело до вдигане на  бялото знаме от Федерацията. Така от следващия сезон тя отворила вратите на германския футбол за спонсорите . В началото на сезона през 1973-1974 г. други клубове в Бундеслигата решават да последват примера на Айнтрахт Брауншвайг, като Hamburger SV (Campari), Aintracht Frankfurt (Remington), Fortuna Düsseldorf (Allkauf), MSV Duisburg (Brian Scott) и Bayern Мюнхен (adidas).

Кондор Спорт

През същия сезон, водени от случващото се в Бундеслигата, имало различни първенства в чужбина, които от своя страна решили да либерализират включването на спонсори върху фланелките: сред многото били – зелената фланелка на френския отбор веднага станала емблематична през онези години . Сент Етиен , направени от Le Coq Sportif, с трикольор и яка както и голямото лого на Manufrance марка почти изцяло покриваща гърдите (което доведе до незабавното раждането на прякора “Manufrance риза”).

Кондор Спорт

Завръщайки се в Брауншвайг, в ​​края на първенството 1972-1973 жълто-синият отбор, предпоследен, изпада в Северната регионална лига. Горчивият изход от сезона обаче не трябва да подвежда: търговското споразумение донесло големи ползи на саксонския клуб, който на следващата година веднага  прави завръщане Бундеслигата и с доброто си финансово състояние, доведено от известния алкохол, за няколко години той бил главният герой за мълниеносно изкачване до върха на Германския футбол, докосвайки възможната си за втора национална титла в през 1976-1977 г. (завършил на 3-то място, на малка разлика от шампиона Борусия Мьонхенгладбах, и зад Шалке 04 само заради по -лоша голова разлика).

Добрите резултати в първенството за Айнтрахт през последните години, позволилило на много от играчите му да се присъединят към редиците на германския национален отбор. В навечерието на 1977-1978 г. отборът дори успя да вземе халфа Пол Брайтнер от Реал Мадрид за сумата от 1 600 000 марки, гарантирайки на играча заплата от 400 000 марки; по това време никой друг немски клуб не е успял да похарчи толкова .

Кондор Спорт

Това е и тавана на партньорството между Айнтрахт Брауншвайг и Ягермайстер. Пристигането на Брайтнер предизвикало недоволство и завист у останалите членове на отбора; от своя страна германският шампион не бил доволен (и след само след един сезон отива в Байерн Мюнхен), а жълто-сините завършили първенството на 13-то място

Ликьорът продължава да стои върху гърдите на саксонските футболисти до 1987 г., но след като през 1985 г. Брауншвайг изпада, оттогава до 2012 година състава липсваот Бундеслигата; през 1983 г. преизбрания президента спечели президентския пост на клуба , и дори бил направен опит да се промени името на отбора, превръщайки го в Jagermeister-Брунсуик , но този път предложението било категорично отхвърлено от DFB.

Нека сега направим кратка стъпка към днешния ден : Айнтрахт Брауншвайг играе този сезон във Zweite Liga, втората немска лига; в момента заема 15-ро място в класирането.

Днес отбора носи много класически фланелки Erima, които имат отличителни елементи и доста маркирани маншети на ръкавите и на шевовете на гърдите като ивици, с ефект тон в тон; основен спонсор е финансовата институция Volkswagen Bank. Първата униформа е съставена от жълта тениска, сини шорти с жълта странична ивица и жълти чорапи със сини маншети.

Тук завършва историята на първото спонсорство на фланелката в историята на футбола. За протокола трябва да уточним, че тук говорихме за първото „официално“ спонсорство във футбола или за първото, за което има доказателства в доклади и исторически документи; всъщност е възможно в други части на света преди 1973 г. да са се случвали „неофициални“ опити и експерименти в този смисъл, от които днес не е останала и следа.

Искате да вземете пригинална тениска? Вижте тук

Или да посетите мач на любим отбор? Вижте тук

Изпратете ни запитване

    Вашето име*:
    Вашият имейл*:
    Вашият телефон*:
    Брой хора*:
    Предпочитана дата на заминаване*:
    Предпочитана дата на връщане*:
    Пътувате ли с деца?*
    Относно*:
    Вашето съобщение към нас:
    X
    ИЗПРАТЕТЕ НИ ЗАПИТВАНЕ